onsdag 24. august 2011

Cirkus Anardo

Irmelin var så heldig og fikk gå på cirkus sammen med farfar, de hadde en veldig fin stund begge to. De kom nå hjem med et stort smil om munnen , vet ikke hvem som hadde kost seg mest . Irmelin har ikke vært på cirkus siden 2003 og det er sant som de sier at cirkus er en fantastisk opplevelse uansett alder.


En god resept
- Kineserne sier at en enkel glede knuser tusener av sorger, og fra før vet vi at en god latter forlenger livet, sier cirkusdirektør Arild Arnardo. Han er overbevist om at årets forestilling er en god resept.
- Så absolutt. Som fagmann i glede, lykke og latter kan jeg skrive under på det. Vi mennesker har godt av å hygge oss, enten det er på en idrettsarena eller hos oss i Cirkus Arnardo. For vår del mener jeg vi bestemt har lykkes. Vi har sørget for at vårt publikum først blir tatt godt imot, for deretter å bli servert det ypperste av artisteri hvor styrke, høyde og fart går i skjønn forening med god og lun humor.

Begeistring
Arild Arnardo tror på å la seg rive med i begeistring, at den gode resepten virker best da. Og allerede helt i starten lar publikum seg begeistre av den franske klovnen Mathieu. En smilets mester som er mer leken enn de fleste. På elegant vis går Mathieus lek og humor som en rød tråd gjennom forestillingen, enten han er musikalsk dirigent eller som selvutnevntBegeistring
Arild Arnardo tror på å la seg rive med i begeistring, at den gode resepten virker best da. Og allerede helt i starten lar publikum seg begeistre av den franske klovnen Mathieu. En smilets mester som er mer leken enn de fleste. På elegant vis går Mathieus lek og humor som en rød tråd gjennom forestillingen, enten han er musikalsk dirigent eller som selvutnevnt Hollywood-regissør hvor han lager sin egen humoristiske ”spagetti-western”.







WOW-faktor
Cirkus Arnardo har alltid beholdt sin helt spesielle atmosfære. Og i den tilhører WOW-faktoren som et absolutt must. Med sin hånd-til-hånd kraftekvilibristikk gir Duo Boldia en solid dose av nettopp det.
Kraftfull eleganse smeltes i nye posisjoner en knapt kunne tro var mulig. I tilsynelatende vektløse overganger skaper det unge paret menneskelige skulpturer vi aldri tidligere har sett.
- Dette er estetikk på svært høyt nivå. Et elegant muskelspill som overgår det meste, sier Arild Arnardo.


Viktig kultur
”Arnardos Ark” inneholder imidlertid mer.
Med fire århundrers ridetradisjon av edleste slag komprimert under salen rir nemlig dyktige Yvonne Lübben rett inn på UNESCOs internasjonale liste over immateriell kulturarv med sin hollandske Frieser, Skinny. For Høy Skole-ridning er høyt anerkjent klassisk ridekunst med imponerende ridemønstre og unik harmoni mellom hest og rytter.
- I tillegg får Yvonne inn sine fem amerikanske miniatyrhester. Her er både dressur og humor til å smelte av, sier Arnardo.

Tyngdepunktet
Når Christian og Alex entrer manesjen sammen med sine to indiske følgesvenner, elefantene, går det et gisp gjennom Arnardos 36 diameter store cirkustelt.
Med humør og vitalitet setter de rammen for en tung opplevelse.
- Atmosfæren endrer seg totalt når elefantene kommer inn, det har det alltid gjort og skal det være. Vi ser med stor tydliget publikums begeisting for disse, våre tyngste firbeinte venner, sier Arild Arlando.

Sydlandsk temperament
Sjongløren er en selvsagt del av en cirkusforestilling. Og det er en kjent sak at cirkusdirektør Arild Arnardo er kresen i sitt valg av artister innen denne sjangeren. Det er han også i år.
- Det må være noe mer enn bare å kaste ting i lufta, det må være nerve. Det setter jeg min ære i å servere vårt publikum, og det har vi klart også i år.
Arild Arnardo sikter til den spanske sjongløren Michael Olivares som med sydlandsk temperament fascinerer stort med en variasjon, og ofte kombinasjon av roterende baller, kjegler og bordtennisballer.
Det er fotarbeid av klasse når Michael med vristen kaster tre kjegler i luften for så å fortsette sjongleringen med armene.



3. og 4. generasjon Arnardo
Tryllekunster og illusjonskunster har siden starten vært et varemerke for Cirkus Arnardo. Og for noen år siden tok Are Arnardo opp tradisjonen etter sin bestefar Arne, Cirkus Arnardos grunnlegger.
Sammen med sin italienske kone Paola viser han et variert knippe illusjoner som får publikum til å undres stort. Og ikke minst når 4.generasjon Arnardo, Luigi, dukker opp fra intet.

- Alt i alt en god og variert forestilling med artister i verdensklasse. At dette er en god resept er jeg ikke i tvil om, sier Arild Arnardo som sammen med sine 92 turnèmedarbeidere nå reiser landet rundt for å gi sitt bidrag til en bedre folkehelse.


Cirkuskongen Arne Arnardo ble født som Arne Otto Lorang Andersen den 19. oktober 1912 i Sarpsborg og hadde tre søsken. Allerede som liten gutt var planene klar. Lille Arne Otto skulle ha en scene, og den skulle være rund med publikum i sirkel rundt seg.

Arne Otto elsket å opptre. Han elsket publikum og allerede som 6-åring holdt han sin første forestilling, et dukketeater hjemme i gata. Men det var sirkelen som fenget oppmerksomheten. Drømmen om å opptre i denne sirkelen med publikum tett inntil seg slapp ikke taket i unggutten. Arne Otto Lorang Andersen skulle starte eget cirkus. Han var ikke den første, men han ville absolutt bli den største.

Da Cirkus Empress kom til Halden i 1926 tok Arne Otto motet til seg og gjorde alle gutters drøm til sin. Han rømte og ble stallgutt i cirkuset. Men det var ikke der han ville være, Arne Otto ville opptre i den runde manesjen og allerede i 1927 fant han ut at en cirkusartist måtte ha et artistnavn. Samme år opptrådte han i sin første forestilling under navnet Armido. Men Arne Otto var en kjenner av slagord og uttrykk. Han visste hva som ga gjenklang og hva som falt til joseg og gjorde alle gutters drøm til sin. Han rømte og ble stallgutt i cirkuset. Men det var ikke der han ville være, Arne Otto ville opptre i den runde manesjen og allerede i 1927 fant han ut at en cirkusartist måtte ha et artistnavn. Samme år opptrådte han i sin første forestilling under navnet Armido. Men Arne Otto var en kjenner av slagord og uttrykk. Han visste hva som ga gjenklang og hva som falt til jorden. Derfor smakte han omhyggelig på sitt nye navn, uten å bli helt fornøyd. Arne Otto ville ha en fanfare til navn, Armido ble for vanskelig. Valget falt på Arnardo. Med det navnet kunne Arne Otto presentere seg som en basun med pompøs fynd og fart.

Arne Arnardo var en allsidig mann. Han var selveste Mr. PR og visste hva som ga oppmerksomhet. Han var en solid tryllekunstner, ja faktisk av de aller fremste i Norge. Og i motsetning til andre, opptrådte Arne med publikum rundt seg. Selv om han hadde publikum både foran og bak kunne aldri noen avsløre de stadig mer finurlige illusjonene han ga til publikums store beundring. Men Arne stoppet ikke der. I 1929 startet den viljesterke 17-åringen å trene seg opp til slangemenneske og balansekunstner. I en mannsalder gikk detnummer på toppen av Odd Fellow- bygningen i Oslo.

Etter noen år som artist, ble Arne forretningsfører og reklamesjef for Cirkus Berny før han giftet seg med Gerd Gløgård i 1941. Året etter fikk Arne og Gerd sønnen Arild og i 1944 kom datteren Wenche.

Samme år holder Arne Arnardo store forestillinger i Dovrehallen. Og selv om Arne ofte arbeidet i cirkus i sesongene på denne tiden, var det opptredener ellers som preget hverdagen.

Men Arne ville ikke arbeide for andre. Han hadde en drøm om å selv skape et norsk cirkus i særklasse. Og han skulle bli størst. Første skritt kom i 1947 da Arne Arnardo kjøper et cirkustelt av en omreisende trupp. Arbeidet med å forme cirkuset slik han ville ha det kunne starte. Allerede våren 1949 kan han invitere til sitt eget cirkus, Cirkus Arnardo. Drømmen var realisert, nå skulle den bygges.

Arne Arnardo var en lystig mann, også i lystige lag. Og han holdt sine Arne Arnardo var en lystig mann, også i lystige lag. Og han holdt sine løfter. Også da han nyttårsaften 1952 bestemmer seg for å slutte å drikke alkohol. Det løfte holdt han hele livet ut. Mottoet “Morskap uten barskap” ble født.

Når Arne Arnardo gjorde noe var det aldri med dempet ro og lav stemmeføring. Nei, det lå verken i Arnes eller cirkusets natur. Arne blåste i basunen høyt og resolutt. Han oppsøkte redaksjonene rundt om i landet og laget egne små forestillinger for journalistene slik at både dead-line og trykkestart ble glemt. Men så ble han raskt landets ledende og mest avholdte cirkusdirektør. Når barna kom hjem fra forestilling var det Arne som først ble nevnt. –Vi så selveste Arnardo! Kjendisstatusen var et faktum og Arne ble et selvsagt tema for datidens største filmregissør, Arne Skouen. I hans film “Cirkus Fandango” spiller Arne Arnardo rollen som cirkusdirektør Fandango med premiere i 1953.

Arne Arnardo var en “cirkushest” til langt inn i sjelen. Derfor ble han med når NRK skulle ha sine prøvesendinger for fjernsyn årene 1959-60 til tross for sin skepsis til det nye mediet. Han slo seg til ro med at “lukta av hestepromp tar de aldri fra oss”.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar